Социално-архитектурни теми в съвременната рап музика: сравнителен анализ

(Ама, заглавие, а?! Личи ли ми, че съм си смукал из пръстите научни публикации?)

Не слушам много рап, но някои неща ми харесват.

От голямото количество немски рапъри ми харесва само един: Sido. Интелигентно момче с прекалено културна физиономия, поради което в началото на кариерата си хитро носеше маска – лъскав череп, за да изглежда по-заплашителен. Големият му хит от 2004 беше „Моят блок“:

Това е ода за панелния блок (в западен Берлин), в който е израсъл. В рефрена лирическият герой с гордост реди: „Моят град, моят квартал, моята махала, моята улица, моят дом, моят блок: моите мисли, моят живот, моето сърце, моят свят се простират от първия до 16-тия етаж…“ Римите разказват какво се случва на различните етажи: наркотици, проституция, бедност, престъпност.
Описанието на социалния разпад стига своя връх в следните рими: „на площадката на 16-тия вони ужасно, от жилище, в което някой виси на въжето вече от 2 седмици“. И после продължава със супер метафората: „а аз вися на 6-тия, на моя етаж, със супер яките си съседи, във моя блок!“ Почти нищо от това не е преувеличение, случва се наистина много често отчуждени хора да умират сами в жилищата си и да бъдат намирани след седмици, та дори и месеци и години. Sido е поет. Някой ден ще пиша и за неговата балада за Берлин, една от наистина любимите ми песни.

Но темата е друга. Става въпрос за тематизирането на социалните блокове и в рап музиката. След Sido, чуйте това парче, издадено в Балтимор 2 години след „Mein Block“, от Tyree Colion, истински генгста-рапър, прекарал половината си живот в затвора, включително и за убийство:

Качва се етаж по етаж в своя блок (social projects) и рaзказва за проституцията, наркотиците, миризмата, престъпността, която вижда навсякъде.

Този тип със сигурност не е чувал нито за Sido, нито за неговия блок, но темите са идентични.

Това не е съвпадение, а диагноза за високото социално жилищно строителство.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.